بیزینس کوچینگ و یک سوال مهم: آ...

آرامش روزخوش - Shape Image
آرامش روزخوش - Shape Image
آرامش روزخوش - Shape Image

بیزینس کوچینگ و یک سوال مهم: آیا من یک فردی آموزش پذیری هستم؟

اهمیت بیزینس کوچینگ، موضوعی است که ما در مطالب مختلف به تشریح آن پرداخته و در این خصوص که چرا و چطور باید یک بیزینس کوچ یا مربی کسب وکار مناسب انتخاب کنیم، توضیحات مفصلی ارائه داده ایم. بااین حال، تردیدی نیست که یک مربی، زمانی می تواند در یک پروژه کوچ موفق شود که فرد مقابل، از قابلیت آموزش پذیری کافی برخوردار باشد. بنابراین خوب است قبل از هر اقدامی در راستای استخدام بیزینس کوچ، کمی بیشتر درباره خودتان فکر کنید و برای این سوال که آیا فردی آموزش پذیری هستید یا نه، پاسخ مناسبی بیابید.

صاحب نظران اعتقاد دارند که همه افراد در زمان مناسب، می توانند آموزش ببینند و یاد بگیرند. بااین حال، عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند توانایی آموزش پذیری فرد را تحت الشعاع قرار دهند که مسائل شخصی، شغلی و محیطی از آن جمله اند. علاوه بر این، فراموش نکنید که آنچه امروز مانع از آموزش پذیریتان می شود، می تواند ظرف یک هفته، یک ماه یا حتی یک سال بعد، حکایت متفاوتی داشته باشد. زندگی در جریان است و شرایط نیز به تابعیت از این جریان، پیوسته تغییر می کند.

اگر احساس می کنید که در مقطع زمانی فعلی، آموزش پذیر نیستید و نمی توانید از مزایای بیزینس کوچینگ استفاده کنید، ناامید و سرخورده نشوید. به موازات تغییراتی که در زندگی و همین طور محیط کار ایجاد می شوند، به زودی زمان مناسب برای آموزش پذیری شما نیز فرا می رسد. بااین حال، برای اینکه آسان تر به سوال اصلی این گفتار جواب دهید، می توانید چند سوال کلیدی دیگر را از خودتان بپرسید. پاسخ این سؤال ها مبنای قابل استناد و مناسبی برای تصمیم گیری درباره استخدام یا عدم استخدام یک بیزینس کوچ، در مقطع زمانی فعلی هستند. بدون توضیح بیشتر، برویم سراغ این سؤال های کلیدی!

1. آیا برای درخواست کمک، بیش ازحد مغرور یا خجالتی هستم؟

مدیران و رهبران تجاری، باید اعتمادبه نفس زیادی داشته باشند اما گاهی مفهوم اعتمادبه نفس را با غرور اشتباه می گیرند! اگر اجازه دهید که غرور، اقدامات و تصمیماتتان را هدایت کند، آنگاه کار کردن با دیگران و مشارکت واقعی درباره ایده هایی که می توانند موجب بهبود وضعیت شرکت شوند، به کاری دشوار تبدیل خواهد شد. بنابراین اگر در حال حاضر، از نظر روحی و روانی در وضعیتی هستید که نمی خواهید از دیگران کمک بگیرید، احتمالاً بیزینس کوچینگ هم نمی تواند به بهبود وضعیتتان کمک چندانی کند. ل

2. آیا می توانم بیزینس کوچینگ را در برنامه هایم بگنجانم؟

یکی از دلایل شهرت کارآفرینان و صاحبان مشاغل، مشغله ی زیاد آن هاست. آن ها کارهای بسیاری برای انجام دادن دارند. باید هم زمان با کنترل و ارزیابی عملکرد کارکنان و حصول اطمینان از سودآوری و کارایی شرکت در برآوردن انتظارات، دائماً جایگاه آن را در بازار رصد نموده و به موازات این ها، برای حفظ و توسعه روابط با فروشندگان و مشتریان تلاش کنند. وجود این همه مشغله ی اساسی می تواند امور خاصی مثل حضور در جلسات بیزینس کوچینگ را از نظر زمان و هزینه، موضوعی کم اهمیت و غیرضروری جلوه دهد. واضح است که در چنین شرایطی، همراهی یک بیزینس کوچ با شما باز هم نمی تواند آن قدرها نتیجه بخش باشد. بااین حال، بهبود مهارت برنامه ریزی و مدیریت زمان، کمکتان می کند که بتوانید بر این مانع مهم، غلبه کرده و از مزایای همراهی یک مربی کسب وکار در کنار خودتان بهره مند شوید.

3. آیا پذیرای انتقاد صادقانه و سازنده هستم؟

این از مهم ترین سؤالاتی محسوب می شود که رهبران تجاری باید از خود بپرسند. آیا پذیرای بازخوردهای انتقادی هستید؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به ویژگی “غرور” بازمی گردد. شما باید این واقعیت را بپذیرید که جواب همه سؤال ها را نمی دانید. علاوه بر این، گاهی ممکن است راهکارهایی که برای حل یک مسئله پیشنهاد می دهید، ناقص یا حتی وحشتناک باشند! اکثریت قریب به اتفاق افراد موفق، شکست های زیادی را تجربه کرده اند و آنچه آن ها را از ناکامی به کامیابی رسانده، رویکرد پذیرا و بازشان در مقابل بازخوردهای سازنده بوده است. بنابراین، شما هم باید یاد بگیرید که برای انتقادها و بازخوردهای منفی، ارزش و اعتبار قائل شده و آن ها را با دشنام اشتباه نگیرید! اگر در شرایط فعلی تمایلی به اتخاذ این رویکرد ندارید، شاید بهتر باشد فکر کردن درباره بیزینس کوچینگ را به زمان بهتری موکول کنید.

4. آیا واقعاً می توانم همه کارها را به تنهایی انجام دهم؟

برخی افراد دارای یک شخصیت مستقل و ستودنی هستند که می توانند وظایفشان را با کارایی و اثربخشی مناسب، انجام دهند. اما ماهیت اهداف اساسی کسب وکار با وظایف عادی و روزانه، بسیار متفاوت است. آیا واقعاً می توانید به تنهایی و بدون آنکه نیاز به کمک داشته باشید، به این اهداف دست پیدا کنید؟

کارکنان شما، مهم ترین عامل پیشرفت کسب وکارتان هستند؛ اما آن ها به راهنمایی نیاز دارند و برای این منظور به شما نگاه می کنند. اما اگر شرایط طوری رقم بخورد که حتی شما هم نتوانید ایده ی راهگشایی برای هدایت آن ها ارائه دهید، چه کار می کنید؟ اینجاست که بیزینس کوچینگ می تواند در مدیریت مؤثر شرایط، به کمکتان بیاید. اگر از نظر ذهنی، آن قدر منعطف هستید که بپذیرید همیشه به تنهایی از عهده انجام امور برنمی آیید و با این نگرش، اجازه ورود فرد دیگری را به عرصه می دهید، آنگاه حضور یک بیزینس کوچ می تواند در بزنگاه های حساس، شرایط را به نفع شما تغییر دهد.

سخن آخر

همان طور که گفتیم، آموزش پذیری، ویژگی مشترک همه انسان هاست. بااین حال برای اینکه بتوانید به عنوان یک مشتری، از مزایای بیزینس کوچینگ به بهترین شکل ممکن منتفع شوید، باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند. میزان موفقیت یک بیزینس کوچ در هدایت شما، در وهله نخست به میزان آمادگی و همکاری تان با او بستگی دارد. بنابراین قبل از اینکه تصمیمی بگیرید، ارزیابی بدون تعارف و منصفانه ای از وضعیت فعلی تان داشته باشید و ببینید برای گوش سپردن به ایده ها و بعضاً انتقادات یک مربی کسب وکار، آمادگی، انگیزه یا تمایل کافی دارید یا نه؟

مرور 4 سوالی که در بالا خواندید، بینش خوبی را از میزان آمادگی تان برای استخدام بیزینس کوچ ارائه می دهد. اگر واقعاً آمادگی لازم را برای ورود بیزینس کوچینگ به زندگی حرفه ای تان احساس نمی کنید، بهتر است فعلاً دست نگه دارید. بااین حال این جمله را به خاطر بسپارید:

رهبرانی که واقعاً نسبت به توسعه شخصی و بهبود کسب وکار، متعهد هستند، همواره خود را افرادی آموزش پذیری می دانند و حتی اگر این طور نباشد، به هر طریقی این ظرفیت را در خودشان ایجاد می کنند. پس برای این امر مهم با اکادمی توسعه آرامش روزخوش همراه شوید.

همایش

نقـــطه ســـر خـــط

ثبت نام در همایش ثبت نام در همایش